(1kB)
(2kB) Odpoczynek w skałach c.d.

Bouldering
Energia, jaką potrzebujesz na pokonanie krótkiej, ale bardzo trudnej przystawki jest szybko odzyskiwana. Po przystawce składającej się z 1-5 ruchów, twoje mięśnie będą gotowe do ponownej pracy po upływie około 5 minut, a często nawet wcześniej. Jeżeli jesteś świeży, jedna minuta odpoczynku przypada na każdy trudny ruch, czyli przykładowo po pokonaniu przystawki składającej się z trzech wyczerpujących ruchów powinieneś odpocząć około trzech minut przed kolejnym przystawieniem się.
W końcowej fazie treningu może ci się wydawać, że ciągle masz dużo siły (nie jesteś kontuzjowany, obolały, czy też wyczerpany), lecz twoje mięśnie zawodzą i nie chcą dalej pracować. Może to być spowodowane zmniejszeniem się zasobów energii w twoich mięśniach. Badania dowodzą, iż do całkowitej regeneracji potrzebują one około 24 godzin. Decyzja pójścia na kolejny trudny boulder, mimo tego, iż mięśnie odmawiają posłuszeństwa, niesie ze sobą negatywne konsekwencje. W sumie, oczywistym jest fakt, iż podczas wspinania małe rwania niszczą tkankę mięśniową, co zwiększa czas powrotu do zdrowia i całkowitej regeneracji i w konsekwencji może oznaczać spadek formy. Dlatego też pamiętaj o kilkugodzinnej przerwie, która na pewno korzystnie wpłynie na twoją regenerację z dwóch powodów. Po pierwsze będziesz mógł zaopatrzyć swoje mięśnie w nowe zasoby energii. Po drugie odpocznie twoja psychika. Pamiętaj, że wspinanie podobnie jak prowadzenie samochodu, czy zdawanie egzaminów w pewien sposób niekorzystnie wpływa na twoją psychikę, więc długi odpoczynek może pomóc ci skupić całą twoją energię na jedną, ostatnią przystawkę.

Redpointing
Wskazówki dotyczące odpoczynku podczas boulderingu mają również zastosowanie na długich drogach, tyle że tutaj dochodzą również inne czynniki. Na długiej drodze ciąg wytężających ruchów wykonywanych bez wytchnienia powoduje gromadzenie się w muskułach produktu ubocznego, jakim jest kwas mlekowy w wyniku czego nasze mięśnie nie mają siły do dalszej pracy i opadają z sił. Twoje mięśnie pozbawiają się kwasu mlekowego tak szybko, jak szybko zdołają się dostatecznie zrelaksować i umożliwią swobodny przepływ krwi (około 50-60% maksymalnego skurczenia). Tak więc podczas wspinania możesz odpocząć na dużych chwytach.
Długość odpoczynku jaką potrzebujesz po prowadzeniu lub odpadnięciu z drogi jest trudna do określenia. Oczywiście, im bardziej jesteś zmęczony, tym więcej czasu potrzebujesz na odpoczynek.
Dobra rada: Jeżeli nie jesteś maksymalnie przemęczony, 20 minutowy odpoczynek powinien być wystarczający, gdyż w tym czasie większość kwasu mlekowego zostanie wydalona. Twoje mięśnie będą ciągle rozgrzane i giętkie, tak że nie musisz robić dłuższego odpoczynku, aby nie tracić później energii na kolejną rozgrzewkę.
Jeżeli jesteś zupełnie wypompowany odpocznij dłużej, jednak  po dwugodzinnym odpoczynku nie oczekuj już zbyt wiele. Pamiętaj, aby słuchać własnego ciała i korzystać z doświadczenia oraz wskazówek jakie daje ci zmęczony organizm.

Wiedzieć kiedy  przestać
Wspinając się patrz na jakość, a nie na ilość. Dawaj z siebie jak najwięcej, jednak rób to z rozsądkiem. Nie katuj swoich palców gdy zaczną ci się rozginać na dużych chwytach, spróbuj panować nad ich zmęczeniem. Odpoczywaj wystarczająco długo, tak aby zawsze wspinać się wydajnie i pod kontrolą. Jeżeli staje się to jednak niemożliwe nawet na łatwiejszych drogach lub boulderach  twoja sesja powinna się zakończyć. Z biegiem czasu praktyka umiarkowanego wspinania zmniejszy ryzyko kontuzji.

Wspomaganie odpoczynku
Zarówno w skałach, jak podczas dni w których się nie wspinasz możesz udoskonalić i przyspieszyć tempo twego odpoczynku. Jeżeli podczas dnia wspinania musisz odpuścić sobie pewną drogę lub boulder, dłuższy odpoczynek (cztery godziny lub więcej) połączony z poniższymi wskazówkami powinny ci pomóc w odniesieniu sukcesu.
Nie trać ciepła. Rozgrzane mięśnie odpoczywają szybciej niż zimne. W skałach zatrzymasz ciepło i ruchliwość przystawiając się do łatwych boulderów i dróg. Pozostań w ruchu, spaceruj, przejdź się na kawę i ostatecznie znajdź sobie miejsce w słońcu i tam odpoczywaj. W żadnym wypadku nie przebywaj w zimnym i nieprzyjemnym miejscu.
Zapobiegaj odwodnieniu. Picie dużych ilości wody przed, w czasie i po wspinaczce korzystnie wpłynie na efektywność odpoczynku. Na około dwie godziny przed rozpoczęciem treningu wypij przynajmniej pół litra wody. Podczas sesji trwającej więcej niż godzinę bądź ostrożny, by organizm nie uległ odwodnieniu. Po zakończeniu treningu pij ponownie;  najlepiej po powrocie do domu zważ się i każdy stracony funt wagi stopniowo uzupełnij około pół litrem wody.
cdn...

         (tłum. Grzegorz Florek)
(1kB)

(1kB)
Strona główna | Aktualności | Zawody | Artykuły | Przegląd prasy | Sztuczne ściany | Galerie | Topo rejonów | Szpej | Katalog | Message board | Sklep | rP media
(1kB)
e-mail: info@redpoint.pl
(c) 1999-2010 red point grafix
Strona zoptymalizowana dla rozdzielczności 800x600 lub wyższej, true color, hosted by PDI
(1kB)